خودرو سوزوکی Grand Vitara نامی آشنا در بین خودروهای کراساوور به شمار میرود که اکنون ایرانخودرو پس از چند سال وقفه در تولید آن در حال تولید مدل جدیدش یعنی «Class 9» است. این فیس لیفت با تغییرات اندکی در نمای ظاهری عرضه میشود که میتوان گفت فقط شامل تغییر جلوپنجره و سپر جلو با همان موتور قبلی است.
نسل دوم سوزوکی گرند ویتارا از زمان عرضهی خود در سال 2005 تا به حال ساختار ظاهری یکسانی داشته است، هر چند در طی این سالها دو بار دچار فیسلیفت شده است. آخرین فیسلیفت خودرو در سال 2013 انجام شد و شرکت ایران خودرو هم در واقع همین مدل را در داخل به فروش میرساند.
خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵ در این مدل ظاهری مدرن تر دارد. اگر به دنبال رانندگی روزانه باراحتی کمال هستید گرند ویتارا می تواند خودرویی باشد که شما را ارضا کند.
سوزوکی برای مدل ۲۰۱۵ ویتارا از پیشرانه های جدید M16 (بنزینی) و D16AA (دیزلی) بهره گرفته؛ یعنی یک انجین ۱.۶ لیتری که در هردو مدل ۱۲۰ اسب قدرت دارد با این تفاوت که گشتاور آن در مدل بنزینی ۱۵۶ نیوتن متر بوده اما در مدل دیزلی این عدد به ۳۲۰ نیوتن متر هم می رسد.
برای مدل بنزینی از گیربکس ۵ سرعته دستی (۶ سرعته اتومات سفارشی) و برای مدل دیزلی از ۶ سرعته دستی استفاده شده؛ همچنین سیستم محرکه ویتارا بصورت استاندارد از نوع دیفرانسیل جلو بوده اما با این حال مشتریان می توانند از سیستم چهارچرخ محرک ALLGRIP که از کراس اور SX4 گرفته شده نیز بصورت سفارشی استفاده کنند.
گرند ویتارا ۴WD با گیربکس دستی میتواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۷ ثانیه سپری کند که در حدود سه دهم ثانیه سریعتر از مدل اتوماتیک است و مصرف سوخت ترکیبی خودرو در مدل دستی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۹ لیتر (۷.۶ لیتر در خارج شهر/ ۱۱.۴ لیتر در شهر) است که اعداد بزرگی نسبت به استانداردهای این کلاس به شمار میآیند.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵
از جمله امکانات ایمنی استاندارد مدل داخلی خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵ میتوان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD) و شش عدد کیسهی هوای ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی و پردهای) اشاره کرد
در تست ترمز موسسهی Edmunds آمریکا، گرند ویتارا کلاس 9 تنها به مسافت ۳۳.۵ متر برای رسیدن به توقف کامل از سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت احتیاج داشت که عملکردی بینظیر برای چنین اتومبیلی به شمار میآید.
چند روز قبل، خبرگزاریهای رسمی به نقل از سازمان حمایت از مصرفکنندگان، پیشفروش محصولات اوپل در ایران را غیر قانونی اعلام کردند. روز گذشته رئیس هیئت مدیرهی ساپرا موتور، این موضوع را تکذیب کرد.
به گزارش اخبارخودرو؛ در فاصله یک هفته از اعلام خبر ورود محصولات اوپل به ایران و آغاز پیشفروش این خودروها، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیهای اعلام کرد: پیشفروش خودروهای شرکت آلمانی اوپل در ایران توسط شرکت ساپرا موتور به علت نداشتن مجوز رسمی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت غیر قانونی است.
در ادامه این اطلاعیه، سازمان حمایت از مصرفکنندگان اعلام کرده است که این سازمان جهت جلوگیری از تضییع حقوق هموطنان و همچنین در راستای وظایف نظارتی، افزایش سطح آگاهی و پیشگیری از بحرانها در بازار خودروی کشور، بر تکذیب غیر قانونی بودن پیش فروش محصولات اوپل توسط شرکتهای فاقد نمایندگی رسمی تأکید میکند.
در این اطلاعیه تکذیب غیر قانونی بودن پیش فروش محصولات اوپل آمده است:
پیرو اطلاعرسانیهای قبلی، مجددا تأکید میشود که شرکتهای عرضهکننده خودرو به استناد ماده ۵ آئیننامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو که در تاریخ ۹۵/۱۰/۲۸ توسط هیئت محترم وزیران به تصویب رسیده است؛ مکلف به اخذ مجوز پیشفروش خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. لذا از هموطنان گرامی تقاضا میشود در صورت تمایل به خرید خودرو در قالب طرحهای «پیشفروش»، فقط شرکتهایی که دارای نماینده رسمی بوده و مشخصات آنها در سایت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران درج شده و نسبت به اخذ مجوز پیشفروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کردهاند و در آگهی پیشفروش به آن اشاره شده است را انتخاب کرده و از ثبتنام در شرکتهایی که فاقد نمایندگی هستند؛ هر چند تبلیغات گستردهای از طریق چاپ آگهی در روزنامهها و سایر رسانههای عمومی داشته باشند به دلیل جلوگیری از مشکلات آتی اکیداً خودداری کنند.
این سازمان به همه هموطنان توصیه میکند در زمان مراجعه به شرکتهای عرضهکننده خودرو جهت خرید محصولات آنها، مجوز پیشفروش و شماره مجوز مربوطه را که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده است، جهت اطمینان خاطر، از شرکت مربوطه مطالبه کنند.
سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این نکته نیز اشاره کرده است که با توجه به عدم امکان ثبت سفارش جدید خودرو با توجه به بسته شدن این سامانه توسط وزارت صنعت، و از سوی دیگر پایان اعتبار ثبت سفارشهای قبلی، تعهدات شرکتهای غیر رسمی واردکننده خودرو به خریداران قطعا بدون پاسخ خواهد ماند. در همین راستا فروش محصولات اوپل در ایران توسط ساپرا موتور به دلیل نداشتن مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن غیر قانونی است و این شرکت قادر به ورود خودروهای اوپل به ایران نخواهد بود که این مطلب تکذیب غیر قانونی بودن پیش فروش محصولات اوپل را می رساند.
روابط عمومی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از متقاضیان درخواست کرده است تا هرگونه شکایت و گزارش در خصوص پیشفروش غیرقانونی خودرو یا دیگر تخلفات اقتصادی را از طریق سامانه ۱۲۴ با این سازمان در میان بگذارند.
کیا حسینشاهی، رئیس هیئت مدیرهی ساپرا موتور بهعنوان نمایندهی رسمی اوپل، با ارسال جوابیهای که متن آن در ادامهی مطلب آمده است؛ تکذیب غیر قانونی بودن پیش فروش محصولات اوپل گفت: نظر به رعایت اخلاق در انتشار اخبار و شفافسازی افکار عمومی که از رسالتهای رسانه است؛ پیرو انتشار خبری از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر اینکه شرکت ساپرا موتور بدون کسب نمایندگی رسمی و بدون اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به پیشفروش محصولات شرکت OPEL (اوپل) در ایران کرده است، شرکت ساپرا موتور اعلام میکند که دارای مجوز فعالیت در عرضهی برند اوپل آلمان (گواهی فعالیت نمایندگی شرکت خارجی) به شمارهی ۹۰۱۲۱۱۳۵۳ از وزارت صنعت معدن و تجارت است. مطابق مستندات این مجوز از تاریخ ۲/۲/۱۳۹۶ الی ۱۰/۱۲/۱۴۰۰ دارای اعتبار است.
«سووزکی گرند ویتارا» یک «کراساوور» شهری اسپرت است. مانند بسیاری از محصولات سوزوکی که اتومبیلهایی با قابلیتهای اسپرت هستند، این ویژگی در گرند ویتارا نیز مشهود است.
واردات گرند ویتارا در سال 2006 آغاز شد و عرضه آن بهصورت مونتاژ داخل نیز سال ۱۳۸۶ بود.
پس از مدتی از مونتاژ نمونهی دو لیتری، عرضه ویتارا با پیشرانهی سیلندر 2.4لیتری در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفت تا بتواند گرند ویتارا را با تجهیزاتی کاملتر و قوای فنی قویتر همراه جعبهی دندهی دستی و اتوماتیک عرضه کند.
ماشین سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶ در نسل جدید با تفاوتهای ظاهری بسیاری همراه بوده است. نمای جلوی ماشین بسیار عضلانیتر از قبل شده و حس یک اتومبیل سرسخت را در نگاه اول منتقل میکند.
اجزای جلوی از جمله چراغهای جلوی بزرگ، جلوپنجرهی کرومی با نشان سوزوکی بر روی آن، چراغهای مهشکن و دریچهی ورودی هوا همگی هوشمندانه در جای خود قرار گرفتند. نمای جانبی اتومبیل به نسبت ساده بوده و استفاده از خطوط و برجستگیهای مختلف در آن جلب توجه میکند. همچنین نمای عقب ماشین، با چراغهای عمودی عقب، تایر یدکی، چراغ ایست ماشیندر بالاترین نقطه و چراغهای مهشکن عقب از نمای ساده و زیبایی برخوردار است.
خرید ماشین سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶
خودرو سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶ از تجهیزات ایمنی مختلفی از جمله سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسههای هوای ایمنی پردهای برای حفاظت از سرنشینان عقب و جلو و کیسههای هوای جانبی برای سرنشینان جلو برخوردار است.
نمونه ۲.۴لیتری تنها نمونهی مونتاژی در ایرانخودرو، دارای دو جعبهی دنده اتوماتیک و دستی است؛ همچنین در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز کلاسها و تیپهای مختلفی برای ویتارا عرضه شده است که شامل ۲.۴ دستی نیمه فول، ۲.۴ دستی فول، ۲.۴ اتوماتیک نیمه فول، ۲.۴ اتوماتیک فول است. تمامی این تیپها دارای پیشرانهی ۲.۴لیتری هستند که توانایی تولید ۱۶۹ اسببخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور را در دو ۳۸۰۰ دارد. این پیشرانهی ۱۶ سوپاپ که استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد در هر یکصد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر بنزین میسوزاند که باتوجه به وزن ۱۵۵۲کیلوگرمی گرند ویتارا رقم معقولی بهنظر میرسد.
در نمونهی ۲.۴ اتوماتیک فول پیشرانهی مذکور به یک جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعتهی دستی متصل شده است که شتاب صفر تا صد کیلومتری ۱۲ثانیهای را برای این مدل به ارمغان میآورد.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶
تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل عرضه روی این نمونهی نیمه فول دستی، مواردی نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، شش ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم تهویهی مطبوع اتوماتیک، سیستم چهار چرخ محرک، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، درگاه USB، کارت حافظه همراه نمایشگر هفت اینچی لمسی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل، GPS، آینههای جانبی برقی با گرمکن، کامپیوتر سفری، ماساژور صندلی راننده، سنسور دندهعقب و… هستند.
«سوزوکی گرند ویتارا» یک «کراساوور» شهری اسپرت است. مانند بسیاری از محصولات سوزوکی که اتومبیلهایی با قابلیتهای اسپرت هستند، این ویژگی در گرند ویتارا نیز مشهود است.
انتخاب این مدل برای عرضه در بازار کشورمان را باید یکی از انتخابهای هوشمندانه «ایرانخودور» دانست؛ زیرا با استقبال قابلقبولی از جانب مشتریان روبهرو شد.
واردات گرند ویتارا در سال 2006 آغاز شد و عرضه آن بهصورت مونتاژ داخل نیز سال ۱۳۸۶ بود.
خودرو سوزوکی دنده ای سال ۲۰۰۷ گرند ویتارا از سال ۱۹۸۸ تاکنون در حال تولید و عرضه است. نمونهی موجود در ایران، نسل سوم گرند ویتارا است. این نسل علاوهبر ایران در کشورهایی نظیر ژاپن، اندونزی، کانادا، آرژانتین و… نیز عرضه شده است.
پس از مدتی از مونتاژ نمونهی دو لیتری، عرضه ویتارا با پیشرانهی سیلندر ۲.۴لیتری در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفت تا بتواند گرند ویتارا را با تجهیزاتی کاملتر و قوای فنی قویتر همراه جعبهی دندهی دستی و اتوماتیک عرضه کند.
تمامی این تیپها دارای پیشرانهی ۲.۴لیتری هستند که توانایی تولید ۱۶۹ اسببخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور را در دو ۳۸۰۰ دارد. این پیشرانهی ۱۶ سوپاپ که استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد در هر یکصد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر بنزین میسوزاند که باتوجه به وزن ۱۵۵۲کیلوگرمی ویتارا رقم معقولی بهنظر میرسد.
در نمونه ۲.۴ دستی نیمه فول پیشرانه مذکور به یک جعبه دندهی دستی پنج سرعته متصل شده است که شتاب صفر تا صد کیلومتری ۱۲ ثانیهای را برای این مدل به ارمغان میآورد.
سوزوکی Grand Vitara دنده ای، که توسط ایران خودرو مونتاژ میشود، در ابتدا با موتور ۲۰۰۰ سیسی به بازار عرضه شد که علیرغم زیبایی از نظر قدرت چندان رضایت خریداران خود را جلب نکرد. اما در ادامه ایرانخودرو از سال ۸۹ مدل ۲۴۰۰ سیسی را که کمی فیسلیفت هم شده بود، در ایران شروع به مونتاژ کرد.
سوزوکی گرند ویتارا در دو تیپ ۵ و ۸ عرضه میشود که هر دو تیپ دارای گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک میباشد. با این مقدمه به سراغ سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ سیسی تیپ ۸ و با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک میرویم.
تفاوت مدل ۲۴۰۰ سیسی با مدل ۲۰۰۰ سیسی در طراحی ظاهری را میتوان از چراغهای راهنما روی آینه، لنز چراغهای جلو در کنار ترمزهای دیسکی عقب تشخیص داد.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷
در تیپ ۸ مجهز به سامانه ورود بدون کلید است یعنی زمانی که کلید در جیب شما است با فشار دادن دکمهای که روی دستگیره درب است، میتوان دربهای ماشین را باز و بسته کرد. دربها را باز میکنیم و به راحتی وارد اتومبیل میشویم.
صندلیهای این ماشین ارگونومیک هستند و به خوبی بدن سرنشینان را در بر میگیرد اما چندان راحت نیستند که از اتومبیلی با چنین قیمتی انتظار بیشتری میرفت. فضای سر و پاها در هر دو ردیف بسیار خوب و پذیرفتنی است.
خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای با داشتن دوربین دید عقب، این مشکل تا حدودی بر طرف شده است. آینههای سوزوکی گرند ویتارا بسیار بزرگ و خوب در نظر گرفته شده است و دید خوبی را به شما میدهد.
خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷ با توجه به این که فولترین مدل ویتارا به شمار میرود دارای امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی است البته در این بین نبود سانروف و سیستم کنترل پایداری ESP کاملا به چشم می آید.
از مهمترین امکانات خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷ میتوان به سامانه ورود و استارت بدون کلید به همراه سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، شیشههای برقی با قفل دربها در اختیار راننده، آینههای برقی به همراه گرمکن، تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل اتومبیل، کروز کنترل، مهشکن جلو و عقب، صندلیهای عقب قابل خواباندن، سیستم صوتی DVD همراه با GPS مانیتور ۷ اینچ لمسی برای سرنشینان جلو دو عدد مانیتور برای سرنشینان عقب با پورتهای AUX و USB با کنترلهای روی فرمان، دوربین دید عقب، سیستم تهویه خودکار، کامپیوتر سفری، ماساژور و گرمکن صندلیهای جلو، قابلیت انتخاب حالتهای ۴H 4H LOCK 4L ، گیربکس ۴ سرعته خودکار، کمربندهای پیش کشنده و محدود کننده نیرو، ۶ عدد کیسه هوا، دیسکهای ترمز در هر چهارچرخ به همراه سیستمهای ABS، EBD، BA میتوان اشاره کرد. این اتومبیل دارای ۴ ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا است.