قائممقام وزیر در امور تجارت اعلام کرد که واردات خودرو در شش ماه آتی میتواند منجر به کاهش قیمتها شود، زیرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش اخبار خودرو؛ مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توسعه تجارت ایران – در خصوص اخبار مبنی بر مسدود شدن ثبت سفارش خودرو اظهار کرد: در نیمۀ اول مردادماه سال جاری، به دلیل تغییراتی که در سیستم ثبت سفارش و نظام بارگذاری آن در سامانۀ جامع تجارت پیش آمد، مدت محدودی ثبت سفارش برای واردات خودرو کند شد ولی در حال حاضر با توجه به سیاستها و دستورالعملهای جدید که برای دولت ارسال شده و برای تصویب آن درخواست رسیدگی کردهایم. ثبت سفارش محدود شده تا دستورالعمل جدید ابلاغ شود. اما این به معنی توقف واردات نیست، دستورالعمل جدید با رعایت تأکید بر تولیدات داخلی، سرمایهگذاری مشترک، توسعۀ صادرات و … خواهد بود، آنچه در حال حاضر وارد میشود ناشی از ثبت سفارش اواخر سال گذشته و چهار ماهۀ اول سال جاری است و تا دی ماه سال جاری فرصت ورود آن وجود دارد. بنابراین، واردات آنها با مانع مواجه نیست، خریداران خودرو آگاه باشند که محدودیتی در واردات خودرو از محل ثبت سفارشات قبلی وجود ندارد و آنچه در چهار ماهۀ اول امسال ثبت سفارش شده به مراتب بالاتر از ثبت سفارش دورۀ مشابه سال قبل است که در صورت واردات در شش ماه آتی میتواند منجر به کاهش قیمتها شود. زیرا عرضه نسبت به دورۀ مشابه سال گذشته نیز افزایش یافته است.
وی با اشاره به قوانین محدودکننده در واردات خودرو گفت: در حال حاضر واردات تابع قانون خودرو و آئیننامۀ ضوابط فنی مربوطه است که مطابق آن بایستی ضوابط چهارگانه شامل گواهی استاندارد، محیط زیست، بهینهسازی سوخت و شرایط نمایندگی رعایت گردد که در خصوص شرایط نمایندگی، ابلاغیۀ دی ماه سال ۱۳۹۵ معاون اول ریاست جمهوری، دستورالعمل وزارتخانه و سیاستهایی که دولت به وزارتخانه ابلاغ میکند مبنای اقدام خواهد بود.
خسروتاج با تأکید بر بیاعتبار بودن ثبت سفارشهای پس از تاریخ ابلاغ بخشنامۀ معاون اول رئیس جمهور، تشریح کرد: تا پیش از بخشنامۀ دی ماه سال ۱۳۹۵ علاوه بر نمایندگیهای رسمی، شرکتهای واسط هم میتوانستند نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو اقدام کنند ولی از دی ماه سال ۱۳۹۵ به بعد با بخشنامۀ معاون اول ریاست جمهوری فقط ثبت سفارش نمایندگیهای رسمی معتبر است و چنانچه بعد از آن ثبت سفارشی صورت گرفته باشد فاقد اعتبار است.
قائممقام وزیر در امور تجارت در خصوص امکان تمدید ثبت سفارشات صورت گرفتۀ قبلی اظهار کرد: این ثبت سفارشات همه از مهلت اعتبار شش ماهه برخوردار هستند که چنانچه در سررسید نیاز به تمدید باشد بر اساس ضوابط زمان سررسید اتخاذ تصمیم خواهد شد.
توقف ثبت سفارش واردات خودرو در حال حاضر موقتی است و هر لحظه که دستورالعمل جدید ابلاغ شود بر اساس آن اقدام خواهد شد. تکرار میکنم با ثبت سفارشات اواخر سال گذشته و چهار ماۀ ابتدای سال جاری حداقل تا شش ماه آینده از محل این ثبت سفارشات واردات خودرو به کشور در جریان هست و خواهد بود.
وی دربارۀ محدودیتهای ثبت سفارش گفت: طراحی سیستمها و سامانهها بایستی به نحوی صورت پذیرد که سوءاستفاده از آنها غیر ممکن یا حداقل باشد و طی زمان چنانچه نرمافزارهای جدید فراهم شود نرمافزارهای گذشته به روز شود. بنابراین، تمام سیستمها و سامانهها امکان مواجهه با اینگونه سواستفادهها هستند و در دورههای خاصی نیاز به چنین محدودیتهای موقت برای تغییرات سیستمی وجود دارد.
خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵ در این مدل ظاهری مدرن تر دارد. اگر به دنبال رانندگی روزانه باراحتی کمال هستید گرند ویتارا می تواند خودرویی باشد که شما را ارضا کند.
کابین خودرو کاملا” آرام است اما وقتی در بزرگراه در حال رانندگی هستید ممکن است سر وصدای بزرگراه شما را اذیت کند.
سوزوکی برای مدل ۲۰۱۵ ویتارا از پیشرانه های جدید M16 (بنزینی) و D16AA (دیزلی) بهره گرفته؛ یعنی یک انجین ۱.۶ لیتری که در هردو مدل ۱۲۰ اسب قدرت دارد با این تفاوت که گشتاور آن در مدل بنزینی ۱۵۶ نیوتن متر بوده اما در مدل دیزلی این عدد به ۳۲۰ نیوتن متر هم می رسد.
برای مدل بنزینی از گیربکس ۵ سرعته دستی (۶ سرعته اتومات سفارشی) و برای مدل دیزلی از ۶ سرعته دستی استفاده شده؛ همچنین سیستم محرکه ویتارا بصورت استاندارد از نوع دیفرانسیل جلو بوده اما با این حال مشتریان می توانند از سیستم چهارچرخ محرک ALLGRIP که از کراس اور SX4 گرفته شده نیز بصورت سفارشی استفاده کنند.
گرند ویتارا ۴WD با گیربکس دستی میتواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۷ ثانیه سپری کند که در حدود سه دهم ثانیه سریعتر از مدل اتوماتیک است و مصرف سوخت ترکیبی خودرو در مدل دستی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۹ لیتر (۷.۶ لیتر در خارج شهر/ ۱۱.۴ لیتر در شهر) است که اعداد بزرگی نسبت به استانداردهای این کلاس به شمار میآیند.
خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵ با وجود اینکه از نظر فنی کوچکترین تغییری نکرده اما همچنان همان پیشرانهی ۲.۴ لیتری گذشته را در اختیار دارد.
همچنین این ماشین از نظر قوای محرکه و عملکرد فنی، تغییر چندانی را به خود ندیده است و همچنان یکی از پیشرانههای چهار سیلندر خطی (I4) شرکت سوزوکی را دارد که با کد J24B شناخته میشود.
این اتومبیل پیشرانهی ۲.۴ لیتری با ضریب تراکم ۱۰.۵ به یک، توانایی تولید حداکثر توان ۱۶۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۲۷ نیوتنمتر در ۳۸۰۰ دور بر دقیقه را دارد.
یک گیربکس دستی پنج سرعته در مدلهای پایه در کنار یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته از گزینههای پیشروی شما در این مدل هستند؛ علاوه بر این، سوزوکی گرند ویتارا به صورت استاندارد با دیفرانسیل عقب (RWD) به فروش میرسد و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل چهار حالته (۴WD) در مدلهای بالای ماشین ارائه میشوند.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵
از جمله امکانات ایمنی استاندارد مدل داخلی خودرو سوزوکی Grand Vitara Class 9 دنده ای سال ۲۰۱۵ میتوان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD) و شش عدد کیسهی هوای ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی و پردهای) اشاره کرد.
در تست ترمز موسسهی Edmunds آمریکا، گرند ویتارا تنها به مسافت ۳۳.۵ متر برای رسیدن به توقف کامل از سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت احتیاج داشت که عملکردی بینظیر برای چنین اتومبیلی به شمار میآید.
خودرو سوزوکی Grand Vitara نامی آشنا در بین خودروهای کراساوور به شمار میرود که اکنون ایرانخودرو پس از چند سال وقفه در تولید آن در حال تولید مدل جدیدش یعنی «Class 9» است. این فیس لیفت با تغییرات اندکی در نمای ظاهری عرضه میشود که میتوان گفت فقط شامل تغییر جلوپنجره و سپر جلو با همان موتور قبلی است.
نسل دوم خودرو سوزوکی گرند ویتارا از زمان عرضهی خود در سال 2005 تا به حال ساختار ظاهری یکسانی داشته است، هر چند در طی این سالها دو بار دچار فیسلیفت شده است. آخرین فیسلیفت خودرو در سال 2013 انجام شد و شرکت ایران خودرو هم در واقع همین مدل را در داخل به فروش میرساند.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور از نوسازی ۵۳ هزار و ۲۹۹ دستگاه تاکسی شهری طی ۱۸ ماه گذشته در کشور خبر داد.
به گزارش اخبار خودرو؛ مرتضی ضامنی روز سه شنبه در سی و دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاکسی های شهری کشور در هتل المپیک تهران افزود: از این تعداد تاکسی نوسازی شده، ۴۲ هزار و ۶۳۹ دستگاه آن پژو ۴۰۵ و ۱۰ هزار ۶۶۰ دستگاه نیز سمند بوده است.
وی با بیان اینکه نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور اولویت کاری اتحادیه است اظهار کرد: همچنین دراین مدت ۵۰ هزار و ۴۳۶ دستگاه تاکسی فرسوده شهری نیز اسقاط و از رده خارج شده است.
به گفته ضامنی، در این مدت ۷۸ هزار و ۶۱۱ نفر نیز برای اسقاط خودرو در سامانه ثبت نام و تقاضای خود را ثبت کرده اند و قانونمند شدن فعالیت های تاکسی اینترنتی ادامه می یابد.
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور افزود: ۷ هزار راننده تاکسی شهری در سطح کشور برای نوسازی خودرو ثبت نام و به بانک های عامل معرفی شده اند.
وی تصریح کرد: رانندگانی که نسبت به دریافت تسهیلات بانکی نوسازی خودرو اقدام نکنند از لیست سامانه نوسازی خودرو اتحادیه حذف خواهند شد و قانونمند شدن فعالیت های تاکسی اینترنتی پیگیری می شود.
ضامنی همچنین با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی تمایل بیشتری برای دریافت خودرو سمند(برای نوسازی تاکسی) دارند افزود: تنوع خودرو برای نوسازی ناوگان کم است و به همین دلیل تفاهم نامه ای استفاده از خودرو آریو به عنوان تاکسی با شرکت سایپا امضا شده است.
* تعیین آمار دقیق تاکسی های شهری کشور
ضامنی با اشاره به اینکه آمار دقیقی در خصوص تعداد تاکسی های شهری کشور وجود ندارد، گفت: این آمار همیشه بین ۳۲۰ هزار تا ۳۵۰ هزار عدد اعلام می شود که با طراحی سامانه جامع تاکسیرانی، ظرف ۲ ماه دیگر آمار دقیق مشخص می شود.
به گفته وی، همچنین آمار ارائه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی در زمینه تعداد رانندگان تاکسی بیمه شده کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است اما آمار اتحادیه حداکثر ۹۰۰ هزار نفر می باشد که با تکمیل سامانه جامع تاکسیرانی بیمه افرادی که ذینفع نیستند نیز خذف خواهد شد.
* فعالیت قانونی تاکسی های اینترنتی
سرپرست اتحادیه تاکسیرانی شهر کشور همچنین به فعالیت شرکت های خصوصی تاکسی اینترنتی در برخی شهرهای اشاره کرد و گفت: دراین زمینه جلسات متعددی با مدیران این شرکت ها برگزار شده و پیش نویس آیین نامه فعالیت این نوع تاکسی برای اراده به شورای عالی ترافیک تهیه شده است.
به گفته وی، این اقدام موجب قانونمند شدن فعالیت تاکسی های اینترنتی در کشور می شود.
ضامنی افتتاح «خانه های تاکسی» و اجرای طرح «تاکسی کارت» در آینده نزدیک را از جمله اقدامات اتحادیه تاکسیرانی شهر برای خدمت رفاهی به رانندگان تاکسی و خانواده های آنان عنوان کرد.
سی و دومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاکسی های شهری کشور صبح امروز با حضور خلیل راحتی مشاور وزیر کشور و رئیس مجمع عمومی اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور، هیربد معصومی معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و اعضای هیات مدیره و اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در هتل المپیک تهران برگزار شد.
خودرو سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶ در نسل جدید با تفاوتهای ظاهری بسیاری همراه بوده است. نمای جلوی ماشین بسیار عضلانیتر از قبل شده و حس یک اتومبیل سرسخت را در نگاه اول منتقل میکند.
اجزای جلوی از جمله چراغهای جلوی بزرگ، جلوپنجرهی کرومی با نشان سوزوکی بر روی آن، چراغهای مهشکن و دریچهی ورودی هوا همگی هوشمندانه در جای خود قرار گرفتند. نمای جانبی اتومبیل به نسبت ساده بوده و استفاده از خطوط و برجستگیهای مختلف در آن جلب توجه میکند. همچنین نمای عقب ماشین، با چراغهای عمودی عقب، تایر یدکی، چراغ ایست ماشیندر بالاترین نقطه و چراغهای مهشکن عقب از نمای ساده و زیبایی برخوردار است.
خودرو سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶ از تجهیزات ایمنی مختلفی از جمله سیستم کنترل پایداری، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسههای هوای ایمنی پردهای برای حفاظت از سرنشینان عقب و جلو و کیسههای هوای جانبی برای سرنشینان جلو برخوردار است.
نمونه ۲.۴لیتری تنها نمونهی مونتاژی در ایرانخودرو، دارای دو جعبهی دنده اتوماتیک و دستی است؛ همچنین در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز کلاسها و تیپهای مختلفی برای ویتارا عرضه شده است که شامل ۲.۴ دستی نیمه فول، ۲.۴ دستی فول، ۲.۴ اتوماتیک نیمه فول، ۲.۴ اتوماتیک فول است. تمامی این تیپها دارای پیشرانهی ۲.۴لیتری هستند که توانایی تولید ۱۶۹ اسببخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور را در دو ۳۸۰۰ دارد. این پیشرانهی ۱۶ سوپاپ که استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد در هر یکصد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر بنزین میسوزاند که باتوجه به وزن ۱۵۵۲کیلوگرمی گرند ویتارا رقم معقولی بهنظر میرسد.
در نمونهی ۲.۴ اتوماتیک فول پیشرانهی مذکور به یک جعبه دنده اتوماتیک چهار سرعتهی دستی متصل شده است که شتاب صفر تا صد کیلومتری ۱۲ثانیهای را برای این مدل به ارمغان میآورد.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara اتوماتیک سال ۲۰۰۶
تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل عرضه روی این نمونهی نیمه فول دستی، مواردی نظیر سیستم ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، شش ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم تهویهی مطبوع اتوماتیک، سیستم چهار چرخ محرک، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، درگاه USB، کارت حافظه همراه نمایشگر هفت اینچی لمسی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، کروز کنترل، GPS، آینههای جانبی برقی با گرمکن، کامپیوتر سفری، ماساژور صندلی راننده، سنسور دندهعقب و… هستند.
خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷ گرند ویتارا از سال ۱۹۸۸ تاکنون در حال تولید و عرضه است. نمونهی موجود در ایران، نسل سوم گرند ویتارا است. این نسل علاوهبر ایران در کشورهایی نظیر ژاپن، اندونزی، کانادا، آرژانتین و… نیز عرضه شده است.
نمونه ۲.۴ لیتری تنها نمونهی مونتاژی در ایرانخودرو، دارای دو جعبهی دنده اتوماتیک و دستی است؛ همچنین در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز کلاسها و تیپهای مختلفی برای ویتارا عرضه شده است که شامل ۲.۴ دستی نیمه فول، ۲.۴ دستی فول، ۲.۴ اتوماتیک نیمه فول، ۲.۴ اتوماتیک فول است.
تمامی این تیپها دارای پیشرانهی ۲.۴لیتری هستند که توانایی تولید ۱۶۹ اسببخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور را در دو ۳۸۰۰ دارد. این پیشرانهی ۱۶ سوپاپ که استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد در هر یکصد کیلومتر سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر بنزین میسوزاند که باتوجه به وزن ۱۵۵۲کیلوگرمی ویتارا رقم معقولی بهنظر میرسد.
سوزوکی Grand Vitara دنده ای، که توسط ایران خودرو مونتاژ میشود، در ابتدا با موتور ۲۰۰۰ سیسی به بازار عرضه شد که علیرغم زیبایی از نظر قدرت چندان رضایت خریداران خود را جلب نکرد. اما در ادامه ایرانخودرو از سال ۸۹ مدل ۲۴۰۰ سیسی را که کمی فیسلیفت هم شده بود، در ایران شروع به مونتاژ کرد.
سوزوکی گرند ویتارا در دو تیپ ۵ و ۸ عرضه میشود که هر دو تیپ دارای گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک میباشد. با این مقدمه به سراغ سوزوکی گرند ویتارا ۲۴۰۰ سیسی تیپ ۸ و با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک میرویم.
فروش خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷
در تیپ ۸ مجهز به سامانه ورود بدون کلید است یعنی زمانی که کلید در جیب شما است با فشار دادن دکمهای که روی دستگیره درب است، میتوان دربهای ماشین را باز و بسته کرد. دربها را باز میکنیم و به راحتی وارد اتومبیل میشویم.
صندلیهای این ماشین ارگونومیک هستند و به خوبی بدن سرنشینان را در بر میگیرد اما چندان راحت نیستند که از اتومبیلی با چنین قیمتی انتظار بیشتری میرفت. فضای سر و پاها در هر دو ردیف بسیار خوب و پذیرفتنی است.
خودرو سوزوکی گرند ویتارا دنده ای با داشتن دوربین دید عقب، این مشکل تا حدودی بر طرف شده است. آینههای سوزوکی گرند ویتارا بسیار بزرگ و خوب در نظر گرفته شده است و دید خوبی را به شما میدهد.
خودرو سوزوکی Grand Vitara دنده ای سال ۲۰۰۷ با توجه به این که فولترین مدل ویتارا به شمار میرود دارای امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی است البته در این بین نبود سانروف و سیستم کنترل پایداری ESP کاملا به چشم می آید.