به گزارش اخبارخودرو؛ ترکیب رنگهای سیاه، قرمز، نقرهای و سفید در بدنهی ماکان توربو، یادآور طرح رنگی است که پورشه در خودروهای مسابقهای ۹۱۹ هیبرید و ۹۱۱RSR استفاده میکند. سبک جدید رنگآمیزی بدنهی ماکان افزایش جذابیت زیادی برای خودرو به همراه داشته است با این حال پورشه میتوانست با رنگآمیزی معروف خلیج یا رنگ نارنجی یگامایستر (Jägermeister)، جذابیت بصری این نسخه از ماکان را بیش از پیش افزایش دهد.
پورشه ماکان توربو با بسته عملکرد اسپرت را میتوان جذابترین مدل این کراساوور دانست. پیشرانهی BiTurbo و ۳.۶ لیتری V6 این خودرو، ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که بدین ترتیب نسخهی توربوی اسپرت ماکان نسبت به مدل معمولی ۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۹ نیوتن متر گشتاور بیشتر تولید میکند.
با توجه به توان بیشتر و بهبودهای صورتگرفته، پورشه ماکان توربو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت که خبر از بهبود ۰.۲ ثانیهای نسبت به نسخهی استاندارد میدهد. همچنین طبق ادعای پورشه، این خودرو به بیشینهی سرعت ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت میرسد که نسبت به مدل معمولی، ۸ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.
علاوه بر افزایش توان خروجی بهواسطهی بستهی توربو جدید، نسخهی جدید ماکان در بخشهای دیگر نیز بهبودهای متعددی تجربه کرده است. ترمزهای جلو از دیسک ۳۹۰ میلیمتری بهره میبرد که ۳۰ میلیمتر نسبت به مدل استاندارد افزایش یافته و از کالیپرهای شش پیستونی قرمزرنگ نیز استفاده شده است. سیستم تعلیق هوایی بهبودیافته منجر به کاهش ۱۰ میلیمتری ارتفاع شده است. بستهی کرونو اسپرت و سیستم اگزوز جدید نیز در افزایش تواناییهای پورشه ماکان توربو اسپرت نقش دارند.
پورشه همچنین اخیرا برای مشتریانی که خواستار ظاهر تهاجمیتر اما بدون ارتقاء عملکرد هستند، کیت تغییرات ظاهری توربو اسپرت را برای ماکان توربو معرفی کرده است.
خودروسازی ایران خودرو برای راضی نگه داشتن متقاضیانش دست به حذف عرضه سمند معمولی زد و تصمیم گرفت اتومبیلی مقرون به صرفه و مناسب در اختیار همگان قرار دهد و برای همین منظور ماشین سمند را با نام سمند بهینه (SE) را تولید و به روز کرد تا از این طریق مشتریان خود را در میدان رقابت خودروها نگه دارد.
ماشین سمند اس ای با استفاده از امتیازاتی همچون ایمنی بالا به دلیل بهره مندیاز بدنه محکم، ابعاد درخور برای استفاده درون و برون شهری، فضای قابل توجه داخل اتاق سرنشینان و صندوق عقب به یکی از پرطرفدارترین ماشین های روز کشور تبدیل شده است. از طرف دیگر ماشین سمند اس ای توانست برای حفظ محیط زیست به امکانات استاندارد آلایندگی یورو ۴ مجهز شود.
بعضی از امکانات سمند مدل ۹۶ سیستم ضدسرقت، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده در هنگام تصادفات)، سیستم ترمز ABS به همراه EBD، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کیسه هوا می باشند.
اتومبیل سمند قرار بود در مدل های مختلف مثل وانت سمند، سمند شاسی بلند عرضه شود اما در نهایت منجر به به تولید سمند LX شد.
بررسی تخصصی ماشین سمند اس ای نشان می دهد که اتومبیل سمند دارای موتور ۱.۸ لیتری موتوری از نوع XU7JPL3 با حداکثر قدرت ۱۰۰ اسب بخار و ۸ سوپاپ و ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای که موتور XU7 در نخستین سال تولید بر روی خودرو پژو ۴۰۵ به بازار عرضه شد.
درباره فروش سمند SE این اتومبیل پایین ترین و مقرون به صرفه ترین مدل سمند است که قرار بود شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد، اما پروژه SE تبدیل به اتومبیل کم قیمت و حذف امکانات حتی در مدلهای معمولی سمند و تبدیل به تولید ماشینی کاملا ساده شد که از حد یک اتومبیل خانوادگی خارج شد.
خودرو سمند LX-EF7 دنده ای ؛ این ماشین ابتدا در مدل سمند معمولی که همان سمند اس ای است تولید و روانه بازار خودرو شد و بعدها مدل های مختلفی از این ماشین قرار بود تولید و عرضه شود مثل وانت سمند، سمند شاسی بلند اما در نهایت ایران خودرو با به وجود آوردن یک سری تغییر و تحول در چهره اتومبیل سمند در مابین سال های ۸۳ و ۸۴ خودرویی به نام سمند LXرا به بازار معرفی نمود.
تغییراتی که ایران خودرو در ماشین سمند LX به وجود آورده بود شامل: تغییر در چراغ ها، تجهیزات رفاهی و ایمنی، پیشرانه و داشبورد خودرو اشاره کرد. تحولاتی جزئی در ظاهر این اتومبیل و همچنین به وجود آوردن بهبود هایی در بدنه خودرو سمند LX-EF7 دنده ای و نهایتا تدارک دیدن امکانات و تجهیزات بیشتر برای این اتومبیل است.
در موتور EF7 پمپ روغن نیروی خود را به طور مستقیم از میل لنگ می گیرد که مزایائی از قبیل دسترسی آسان در تعمیرات و افت احتمال نشتی از کاسه ی نمد جلوی میل لنگ می باشد . این موتور با سوخت بنزین ، خروجی ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۵۵ نیتون متر در ۴۵۰۰ دور و با سوخت گاز ،۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور و تورک ۱۳۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور را تولید می کند.
خودرو سمند LX-EF7 دنده ای با پیشرانهی EF7 یا همان موتور ملی تیپ دیگری از سمند LX است. این مدل به پیشرانه ۱۶۴۵ سیسی که با کد EF7 شناخته میشود مجهز شده است.این موتور از نظر سطح آلایندگی موفق به کسب استاندارد EURO IIII در اروپا شده است.
مصرف سوخت به صورت ترکیبی با بنزین ۷٫۸ لیتر در هر۱۰۰ کیلو متر و ۷٫۸ کیلو گرم با گاز در هر۱۰۰ کیلو متر می باشد . در مدت زمان ۱۲ ثانیه به کمک جعبه دندهی پنج سرعتهی دستی به سرعت یکصد کیلومتر در ساعت میرسد.
این ماشین برای نخستین بار بعد از خارج شدن از پیکان رده تولید و به تاریخ پیوستن آن مورد توجه و نیاز ضروری به این اتومبیل در جامعه پرجمعیت و طرفدار خودرو احساس می شد و ایران خودرو از سال 1368 مدل های GLX , GL را عرضه کرد.
یکی از موفقترین ماشین های کلاس متوسط پژو که در سال ۱۹۸۸ توسط بسیاری از مجلات معتبر اتومبیل بهعنوان اتومبیل سال انتخاب گشت، اتومبیل پژو ۴۰۵ است.
این خودرو 405 جزو ماشین های خانوادگی سدان بزرگ است که در کشور به محض عرضه طرفدارانش را جذب کرد و توانست دربه عنوان اتومبیلی ماندگار دربین خانواده های ایرانی جا باز کند.
اتومبیل پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۷ که برای نخستین بار در اروپا تولید و به عنوان اتومبیل برتر اروپا انتخاب شد در سال ۱۳۶۹ توسط رئیس جمهور وقت خط تولید این ماشین در ایران افتتاح شد اما این اتومبیل نیاز داشت که قطعات وارداتی حذف و تولید آنها داخلی شود و در بازبینی های صورت گرفته نیاز بود که در تولید پژو ۴۰۵ بایستی ۳۵ قطعه بهکلی تعویض شود بعلاوه ، ۸۴ قطعهٔ کاملاً جدید شامل ۱۷ قطعه مربوط به بدنه و ۶۷ قطعهٔ تزئیناتی، طراحی و ساخته میشد، و این شالوده فعالیت سخت و پرتلاش طراحان و مهندسین مرکز تحقیقات ایران خودرو قرار گرفت.
پژو ۴۰۵ در سه مدل GL و GLX و SLX و بهطور محدود GLi به بازار ایران ارائه شده و یکی از مقرون به صرفه ترین ماشین مونتاژ شده در ایران خودرو است که اکنون در پایین ترین سطح کیفی ممکن تولید میشود.
در بخش داده های فنیِ خودرو پژو ۴۰۵ GL دنده ای سال ۱۳۹۵ با موتور Xu7jpL3: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه است و درباره موتور این ماشین می توان این ایراد را گرفت که مصرف بالایی برای یک خودروی شهری(۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دارد .
عیب دیگری که می توان به پژو ۴۰۵ gl گرفت در طراحی بدنه، صاف و یکنواخت بودن درها و گلگیرها می باشد که در اتومبیل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس این موارد رفع شد. به خاطر معایب دیگری اعم از آتش گرفتن خودرو و شایعاتی مبنی بر این موضوع طرفداران این خودرور اعتراض کردند و در نتیجه تولید این ماشین در سال ۱۳۹۵ متوقف شد اما به خاطر داشتن طرفداران بیشتر ماشین ۴۰۵ gl ایران خودرو تصمیم گرفت انواع دیگری از ماشین های پژو را شامل پژو RD و پژو پارس را برپایه اتومبیل ۴۰۵ gl تولید کند.
خودرو پژو ۴۰۵ GLI دنده ای سال ۱۳۹۵ با داشتن ویژگی های خوب از لحاظ امکانات رفاهی و راحتی به خودرویی بدون رقیب تبدیل شده است. بطوریکه می توان گفت این ماشین سه دهه است که مهمان خیابان ها و جاده های کشور می باشد و بی اغراق در ظاهر به اتومبیلی زیبا با ظاهری مناسب در بین خودروهای هم رده خود جولان می دهد. این خودرو بر پلت فرم پژو ۴۰۵ است اما با پژو ۴۰۵ کمی متفاوت می باشد.
خودرو پژو ۴۰۵ GLI دنده ای سال ۱۳۹۵ یک اتومبیلی خانوادگی در بین ماشین های سدان بزرگ است که از بدو ورود به کشور طرفداران خود را جذب کرده است.
خودرو پژو ۴۰۵ GLI دنده ای سال ۱۳۹۵ ماشینی که با حجم پیشرانه ۱۷۶۱سی سی و ۹۷ اسب بخار با موتور نرم و کم صدای ۴ سیلندری می باشد.
فروش خودرو پژو ۴۰۵ GLI دنده ای
قفل مرکزی در خودروی پژو ۴۰۵ مدل GLI فاقد گیرنده و فرستنده نوری عمل می نماید.
پژو ۴۰۵ مدل GLI از صداگیر زیر در موتور و فرمنگهدارنده ابزارهای داخل چرخ زاپاس برخوردار نمی باشد. رنگ بدنه در پژو در GLI به رنگ سالید می باشد که رنگی سفارشی است.
این اتومبیل در مقایسه با پژو ۴۰۵ با افت کیفیت و کاهش امکاناتی همچون شیشه های بالابر برقی و ریموت قفل مرکزی روبه رو شده است.