ﭘــﮋﻭ 206SD ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎﻯ ﺣﻤﻞ ﺑــﺎﺭ (ﺣﺠﻢ ﺻﻨﺪﻭﻕ) ﺑﻴﺶﺗﺮ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﺪﻝ ﻫﺎچﺑﻚ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺗﺎ ﺣﻜﻢ ﻳﻚ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺑﺎ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﺑﺪ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺁﻥ ﺩﺳــﺘﻪ ﺍﺯ ﻛﺴــﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭﻳﻰ ﺑﺎ ﺳــﻮﺍﺭﻯ ﺭﺍﺣﺖ ﻭ ﻫﻨﺪﻟﻴﻨﮓ ﻣﻨﺎﺳﺐ 206 ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺧــﻮﺩﺭﻭﻯ ﺭﻭﺯﻣــﺮﻩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮔﻰ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﺳــﺎﺯﺩ. ﺍﺻﻠﻰﺗﺮﻳــﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ 206 ﺻﻨﺪﻭﻕﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺳــﺎﻝﻫﺎﻯ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑــﻪ ﻃﺮﺡ ﻋﻘــﺐ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﻰﮔﺸــﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣــﺪﺕ ﺍﻧﺪﻛﻰ ﺍﻳﻦ ﻇﺎﻫــﺮ ﻧﺎﻣﺘﻌﺎﺭﻑ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻰ ﺳــﭙﺮﺩﻩ ﺷــﺪ.
ﭘﺮﻭژﻩ ﺗﻮﻟﻴﺪ 206 ﺻﻨﺪﻭﻕﺩﺍﺭ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺣﺮﻛﺖﻫﺎﻯ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭﺳﺎﺯﻯ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ﭘﺮﻭژﻩ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺸـﺘﺮﻙ ﺑﻴﻦ ﺷـﺮﻛﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻭ ﭘﮋﻭ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷـﺪ ﻭ ﻣﺎﺣﺼﻞ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺳﺮﻯ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ 206 ﺭﻭﺍﻧﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻯ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷـﺪ.
ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺗﻴﭗﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ماشین پژو ۲۰۶ ﺗﻴﭗ V8 ﻛﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﺗﻴﭗ ﺁﻥ (ﺑﺪﻭﻥ ﺍحتساﺏ ﺗﻴﭗ V9 ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧـدﻩ ﺍﺗﻮﻣﺎﺗﻴﻚ ﺑﻬــﺮﻩ ﻣﻰﺑﺮﺩ) ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﻰﺁﻳﺪ، ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﭘﺮﻓﺮﻭﺵﺗﺮﻳﻦ خودرو پژو ۲۰۶ ﺗﻴﭗﻫﺎﻯ SD ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺴوﺏ ﻣﻰﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻝ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﻯ ﺍﺯ پیشرﺍﻧﻪ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ TU5 ﻭ ﻓﻬﺮﺳﺖ ﻛﺎﻣﻠﻰ ﺍﺯ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺭﻓﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻴﭗﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻴﺶﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ ﻛﻨﺪ.
خودرو پژو ۲۰۶ SD V8 ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺮﻩﻣﻨﺪﻯ ﺍﺯ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺭﻓﺎﻫﻰ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺗﻴﭗ ﭘﻨﺞ، ﻛﺎﺑﻴﻨﻰ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺣﺠﻢ ﻭ ﺻﻨﺪﻭﻕ ﻋﻘﺒﻰ ﺑﻪ ﻇﺮﻓﻴﺖ ۴۰۰ ﻟﻴﺘﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺯﻳﺎﺩ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻰﺁﻳﺪ شاﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺧتلاف ﻗﻴﻤﺘﻰ ﻛﻪ نسبت ﺑﻪ ﻣﺪﻝ ﻫﺎچﺑــﻚ ﺩﺍﺭﺩ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺎﺭﺑﺮﺩ ﺷﻬﺮﻯ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﻴﺎﻳﺪ ﺍﻣﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﻮﻧﺘﺎژ ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﺳﻮﺍﺭﻯ ﻧﺮﻡﺗﺮ ﻭ ﺩﻳﻨﺎﻣﻴﻚ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩ.
ﺟﻌﺒﻪ ﺩﻧﺪﻩ ﭘﻨﺞ ﺳﺮﻋﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻫﺮ خودرو پژو ۲۰۶ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﺯ ﺗﻌﻮﻳﺾﻫﺎﻯ ﻧﺮﻡ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻰ ﺳﻮﺩ ﻣﻰﺑﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺁﻥ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ ۱۱۰ ﺍﺳﺐﺑﺨﺎﺭﻯ ﻋﻤﻼ ﺗﻌﻮﻳﺾﻫﺎﻯ ﻣﻌﻜﻮﺱ ﻛﻢﺗﺮﻯ ﺭﺍ ﺣﺘﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺑﺎﻻﻳﻰﻫﺎﻯ ﺑﺎ شیب ﺯﻳﺎﺩ ﻣﻰﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﺿﻮﻋﻰ ﺍﺳــﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻰ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻴﭗﻫﺎﻯ SD ﻛﻪ ﻣﺠﻬﺰ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ TU3 ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻧﺞ ﻣﻰﺑﺮﻧﺪ.
ﻭﻳﮋﮔﻰﻫﺎﻯ بارز ﻭ ﺑﺮﺟسته خودرو پژو ۲۰۶ اس دی v8 ﺩﺭ بزرگراه ﻫﺎ ﻭ ﺟﺎﺩﻩﻫﺎﻯ ﺑﻴﻦ ﺷﻬﺮﻯ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻰﺷوﺩ، ﺟﺎﻳﻰ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﺮﺍﻧﻪ TU5 ﺁﻥ ﺑــﺎ ﺑﻴﺸﻴﻨﻪ ﻗﺪﺭﺕ ۱۱۰ ﺍﺳﺐﺑﺨﺎﺭﻯ ﺩﺭ ۵۸۰۰ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﻭ ﮔﺸــﺘﺎﻭﺭ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ۱۴۲ ﻧﻴﻮﺗﻦﻣﺘﺮﻯ ﻛﻪﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﻫﺰﺍﺭ ﺩﻭﺭ ﺩﺭ ﺩﻗﻴﻘﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻣﻰ ﺷــﻮﺩ، شـﺘﺎﺏﮔﻴﺮﻯ ﺳﺮﻳﻊ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻰﻫﺎﻯ ﺣﺮﻛﺘﻰ ﺑــﺎﻻﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﺧﻮﺩﺭﻭﻫﺎﻯ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻛﺸﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻗﻴﻤﺘﻰ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻰﻛﻨﺪ.
ماشین 206 صندوقدار در سال 1998 توسط پژو جایگزین مدل 205 شد و تا سال 2010 تولید آن ادامه یافت. پژو 206 یکی از پرفروشترین خودروهای پژو محسوب میشود و پژو با فروش نزدیک به 7 میلیون دستگاه 206، بهنوعی رکورددار است. تولید 206 از سال 2001 در ایران آغاز و با توجه به موتورها و امکانات به تیپهای مختلف تقسیم شد. بعدها مدل صنوقدار سدان آن با نام 206SD در ایرانخودرو طراحی و ساخته شد.
اولین سری 206هایی که توسط ایرانخودرو عرضه شدند، همه از تیپ 1 بودند که با توجه به فرمان دوشاخه و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جای خوش کرده، قابل تشخیص است. این خودرو دارای یک موتور 1.4لیتری 75 اسبی است که 118 نیوتنمتر گشتاور را در 2600 RPM تولید میکند و با توجه به اعلام کارخانه قادر است ظرف 14.2 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد.
خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۱ دنده ای که سری اول آن اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام پژو ۲۰۶ تیپ ۱ دنده ای معروف شد که از آن دقیقا ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ) قابل تشخیص است.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.توضیح آن که با این تکنولوژی که بواسطه اضافه شدن بر ادوات الکترونیکی اتومبیل ها توسعه یافته، از تعداد و طول سیم ها به طور قابل توجهی کاسته شده و لاnit) ECلا gls (Electronic Control مختلف که هر یک مانند کامپیوترهای داخل یک شبکه چندین وظیفه را بر عهده دارند با یک دسته سیم به Busیا خط اصلی وصل می شوند. این سیستم علاوه بر کاهش سیم ها، مدیریت سیستم برق رسانی به اتاق و موتور را بهتر و ساده تر کرده، عمر آن ها را افزایش داده و درنتیجه قابلیت اطمینان بالاتری داشته و نیاز به تعمیر را کاهشی می دهد. البته در ابتدا مشکلاتی محسوسی هم وجود داشت مثلا تاخیر واضح بوق که در نمونه های جدیدتر و توسعه مغز ماشین یا BSI (Built-in System Interface) تقریبا برطرف شده است.
پژو 206 را باید یکی از مدلهای بسیار موفق پژو دانست که به بسیاری از بازارها و کشورها راه پیدا کرد و در اکثر آنها بسیار خوش درخشید. طراحی و آغاز تولید 206 به اواخر سالهای 1998 و اوایل 2000 باز میگردد. زمانی که اکثر خودروسازان درگیر تولید خودروهایی با طراحی ظاهری کسلکننده و محافظهکارانه بودند، پژو با معرفی مدل 206 با چهرهای خشن و جذاب و طراحی پیشرو از زمان خود، توانست موفقیت چشمگیری به دست آورد و طیف گستردهای از جوانان را مجذوب خود کند. ورود این
خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دنده ای در حقیقت نسخهی بهبود یافته تیپ ۱ است. تیپ ۲ تقریبا مشابه تیپ ۳ بوده که از تجهیزات کمتری برخوردار بوده و ترمز ABS نداشت.تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.
خرید خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دنده ای
سیستم برق این خودرو بر خلاف مدل اولیه ۲۰۶ مالتی پلکس است، اما همچنان آینههای کناری و شیشه بالابر پشتی دستی هستند. خوشبختانه از سال ۱۳۹۰ سیستم ترمز ABS نیز به این خودرو اضافه شد تا امنیت بیشتری را به خود ببیند. تا سال ۱۳۹۰ پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دنده ای پرفروشترین مدل در بین تمامی مدلهای موجود در بازار بود، اما پس از آن تیپ ۵ این خودرو بود که جایگزین برادر ارزان قیمتتر خود شد. از نظر موتوری، این مدل نیز مشابه تیپ ۱ به یک موتور ۱.۴ لیتری TU3 با توان ۷۴ اسب بخار و یک گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز شده است.
خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دنده ای در بخش قوای فنی دارای یک پیشرانهی ۴ سیلندر خطی به حجم ۱۳۶۰ سیسی است که در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه توانایی تولید ۷۵ اسب بخار قدرت و در دور موتور ۳۴۰۰ توانایی تولید حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتنمتری را دارد. این پیشرانه در کنار یک جعبهدندهی ۵سرعتهی دستی با مصرف سوخت ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی، میتواند ظرف ۱۴.۱ ثانیه جثهی ۱۰۲۵ کیلوگرمی تیپ ۲ را به مرز صد کیلومتر در ساعت برساند. در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز تیپ ۲ مجهز به تجهیزاتی نظیر ترمز ضدقفل ABS، سامانهی توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، فرمان هیدرولیکی، سیستم تهویه مطبوع دستی، چراغهای مهشکن، شیشهبالابرهای برقی جلو، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و کنترلر پشت فرمان، روکش پارچهای صندلی، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو اشاره کرد.
«فیات» بزرگترین کارخانه ایتالیایی و مالک کمپانی فراری به فکر تولید مجدد خودروی افسانهای «124 اسپایدر» افتاد که در سال 2015 تولید مجدد آن آغاز و در سال 2016 میلادی عرضه شد. این خودرو ادای احترام به پنجاهسالهشدن مدل افسانهای 124 است.
ماشین فیات ۱۲۴ اسپایدر در سال ۲۰۱۵ توسط FCA در نمایشگاه LA Auto Show 2015 برای مدل سال ۲۰۱۶ عرضه شده است. به طور عمده این نسل بر پایه نسل چهار Mazda MX-5 و در ژاپن با پلتفرم ۱۲۴ تولید می شود.
فروش خودرو فیات ۱۲۴ Spider اتوماتیک سال ۲۰۱۶
خودرو فیات ۱۲۴ Spider اتوماتیک سال ۲۰۱۶ با پیشرانهی ۱۲۴ ساخت فیات و یک پیشرانهی ۱.۴ لیتری توربوشارژ است؛ همچنین در طراحی بیرونی هم تفاوت دارد و کار طراحی آن با موسسه پینین فارینا بوده است. کاملا تلاش کردهاند که اصالت ۱۲۴ با طراحی چراغها و جلوپنجره مشابه نسبت به حال و هوای دهه ۶۰ را اجرا کنند،که این اصالت حفظ شده است.
زیر کاپوت اتومبیل همان پیشرانهٔ بنزینی ۱.۴ لیتری توربویی را مییابید که ساختهٔ فیات است اما قدرت آن به ۱۶۸ اسب بخار افزایش یافته و گشتاور نیز با ۱۰ واحد افزایش به ۲۵۰ نیوتون متر رسیده است.
در بخش فنی اتومبیل فیات ۱۲۴ اسپایدر سفارش آمریکا با پیشرانه خطی چهارسیلندری به حجم ۱۴۰۰ سیسی بوده که توان تولیدی آن برابر ۱۶۰ اسببخار در دور ۵۲۵۰ و گشتاور آن برابر ۲۵۰نیوتن بر متر در دور ۴۵۰۰ است. این قدرت توسط دو نوع جعبهدندهی ۶ سرعتهی اتوماتیک یا ۶ سرعتهی دستی که به سفارش مشتری است، به چرخهای عقب منتقل میشود که در نهایت برای این اتومبیل، شتاب صفر تا صد کیلومتر ۶ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتری را به ارمغان میآورد.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی فیات ۱۲۴ اسپایدر اتومبیلی لوکس اسپرت و مدرنی است که از تودوزی کاملا چرم و کیسه هوای راننده، سرنشینان جلو، جانبی، پردهای و زانویی بهره برده است. از دیگر امکانات این مدل میتوان به موارد مختلفی همچون تهویه دوگانهی مجزا، سیستم صوتی BOSS با دو بلندگو در هر طرف پشت سری که حس جالب و متفاوتی ایجاد میکند، صفحهنمایش ۷ اینچی، کیت سیستم اگزوز اسپرت، ترمز ضدقفل هوشمند، صندلیهای برقی به همراه گرمکن و سردکن اشاره کرد.