خودرو ۴۰۵ جی ال ایکس در دو مدل GL , GLX به بازار اتومبیل ارائه شده است. فضای درخور به کار برده شده در بین ماشین های هم رده خود و فاصله زیاد دو اکسل جلو و عقب و فاصله زیاد ثبات چرخ های جلو و عقب از هم باعث شده که یک اتومبیل درخور و آرام را برای مسافرت های با مسافت زیاد و همچنین آرامش و اطمینان خاطر را برای مسافران باشد.
در خودرو پژو GLX 405 دنده ای سال ۱۳۹۵ فاصله دو محور عقب و جلو از هم ۲۶۶۹ میلیمتر بوده که مثل همه مدل های اتومبیل پژو ۴۰۵ از حد متوسط هم رده خود جلوتر می باشد. محور چرخ در بررسی پژو ۴۰۵ مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ مجهز به فنر لول و کمک فنر ضد چرخش به کمک فنرهای دو جهته است.
موتور نرم و کم صدای این خودرو ۴ سیلندر بوده و با حجم ۱۸۰۰ سی سی، تلفیقی از قدرت و کشش مناسب را به همراه مصرف سوخت کم و آلایندگی پایین در اختیار قرار می دهد. پژو ۴۰۵ جی ال ایکس از امکانات فنی و رفاهی روز دنیا مثل موتور انژکتوری با مدیریت الکترونیکی، شیشه های برقی، کولر، فرمان هیدرولیک و آینه های برقی استفاده می کند که همه این امکانات باعث شده که اتومبیل موفقیت های زیادی را در میان طرفداران ماشین بدست آورد.
ماشین پژو ۴۰۵ GLX در ابتدای عرضه خود در کنار مدل GL از یک پیشرانهی ۱.۶ لیتری با کد XU5 2C استفاده میکرد که از سری پیشرانههای PSA XU بود و در مدلهای دیگری مثل پژو ۳۰۹ و سیتروئن BX هم به کار میرفت.اما بعدها ایران خودرو از پیشرانه های ۱.۹ لیتری قدرتمندتر XU9 2C بر روی خودروها بهره برد که بر روی دو مدل GL و GLX قرار داد.
در حال حاضر از پیشرانهی L3 که خودرو پژو ۴۰۵ GLX از آن استفاده می کند، که توانایی تولید حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد.
از جمله امکانات ایمنی که می توان به آن در مدل ۱۳۹۵ پژو ۴۰۵ GLX اشاره کرد سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چراغهای مهشکن عقب، دو عدد کیسهی هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی با سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی و سیستم ضد سرقت می باشد.
این خودرو در اواخر سال 1998 میلادی از سوی کمپانی پژوی فرانسه به منظور جایگزینی با محصول پا به سن گذاشته این برند یعنی مدل 205 وارد بازار شد.
ایرانیها پژو 206 را برای اولینبار از نزدیک در اوایل سال 1380 در خیابان ها ملاقات کردند. محصولی که در میان مردم به پژوی چشم گربه ای معروف شد در زمان خودش به روزترین محصولی بود که در بازار خودرو ایران قابل خرید بود.
پژو 206 به دلیل برخورداری از طرحی مدرن و جلوتر از زمانش بسیار مورد توجه جوانان قرار گرفت. البته تنها شکل ظاهری این خودرو نبود که فاکتور برتریاش نسبت به رقبا بود.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای: درباره این خودرو باید گفت که این خودرو در واقع یک تیپ پنج است که موتور و گیربکس آنرا با یک تیپ ۲ تعویض کردهاند. در طراحی و تولید ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای از آخرین دستاوردهای فنی و مهندسی دنیا استفاده شده و فهرست تجهیزات استاندارد آن در تیپ های مختلف، توجه هر مشتری را به خود جلب می کند.
بیش از ۵ میلیون دستگاه پژو ۲۰۶ در سراسر دنیا تولید و عرضه شده است و شرکت ایران خودرو یکی از مهم ترین پایگاه های تولید این خودرو در جهان به شمار می رود. پژو ۲۰۶ به خاطر چالاکی و قابلیت های دینامیکی بالا، سازگاری با محیط زیست و مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و مطابقت با استانداردهای روز جهان محبوبیت ویژه ای چه در میان جوانان و چه در میان خانواده ها به دست آورده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده ای بیشتر تجهیزاتی که در تیپ ۵ نصب می شد را با خود به همراه داشت ولی موتورش همان نمونه ۷۵ اسبی TU3 بود که ۱.۴ لیتر حجم دارد. این خودرو در زمان خودش یکی از آپشنالترین خودروهای بازار بود چرا که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینههای گرمکندار برقی، دو کیسه هوا، ترمز ABS،EBD، سیستم صوتی کلاریون و … از جمله آپشن های این تیپ بودند که البته با قیمتی مناسب عرضه میشدند.
پژو 206 را باید یکی از مدلهای بسیار موفق پژو دانست که به بسیاری از بازارها و کشورها راه پیدا کرد و در اکثر آنها بسیار خوش درخشید. طراحی و آغاز تولید 206 به اواخر سالهای 1998 و اوایل 2000 باز میگردد. زمانی که اکثر خودروسازان درگیر تولید خودروهایی با طراحی ظاهری کسلکننده و محافظهکارانه بودند، پژو با معرفی مدل 206 با چهرهای خشن و جذاب و طراحی پیشرو از زمان خود، توانست موفقیت چشمگیری به دست آورد و طیف گستردهای از جوانان را مجذوب خود کند. ورود این خودرو در اواخر دههی 70 و سپس شروع مونتاژ آن در شرکت ایرانخودرو را باید یکی از اتفاقات خوشایند صنعت خودروسازی کشورمان دانست. پس از قطع جهانی تولید 206 در سال 2010 در بسیاری از کشورهای اروپایی و تولید مدل 206+ به جای آن، کماکان مونتاژ این مدل در کشورمان ادامه یافت.
ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای : بعد از ۱ سال تولید تیپ ۳ با همان موتور کم قدرت ۱۴۰۰ سی سی , این نیاز احساس شد که برای ماشین خوش دستی مانند پژو ۲۰۶ , یک موتور قوی تر که نیازهای اسپرت آن را برآورده کند لازم است . بنابراین علاوه بر داشتن تجهیزات استاندارد تیپ ۳ , این تغییرات در ارائه تیپ ۵صورت گرفت.
طبق ادعای سازنده، خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای قابلیت دسترسی به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را دارد؛ همچنین برای به حرکت درآوردن جثه ۱۱۳۸ کیلوگرمی این خودرو از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۲.۶ ثانیه زمان نیاز است.
مصرف سوخت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۵ دنده ای در شهر ۸.۸ لیتر و در جاده ۵.۴ لیتر اعلام شده است که در نتیجهی این اعداد، به سیکل ترکیبی (میانگین مصرف سوخت) صدی ۶.۶ لیتر دست پیدا میکند.جهت مقایسه قدرت این موتور باید در نظر گرفت که قدرت موتور پژو ۴۰۵ چیزی حدود ۹۰ اسب بخار می باشد. (زانتیای ۱۸۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۱۰ اسب و زانتیای ۲۰۰۰ سی سی دارای قدرت ۱۳۵ اسب بخار می باشد).
خودرو پژو 206 یکی از پرفروشترین خودروهای پژو محسوب میشود که در سال 1998 توسط پژو جایگزین مدل 205 شد و تا سال 2010 تولید آن ادامه یافت و با فروش نزدیک به 7 میلیون دستگاه 206، بهنوعی رکورددار است. تولید 206 از سال 2001 در ایران آغاز و با توجه به موتورها و امکانات به تیپهای مختلف تقسیم شد. بعدها مدل صندوقدار سدان آن با نام 206SD در ایران خودرو طراحی و ساخته شد.
تیپهای مختلف 206 عبارتاند از پژو 206 تیپ 6 با موتور 1.4 لیتری و حداقل امکانات. فرمان دوشاخه وجه تمایز آن از تیپ دو است. ، تیپ 3 باز هم با همان موتور ولی امکانات رفاهی بیشتر، تیپ 4 که امکانات رفاهیاش را از تیپ 2 و موتور خود را از تیپ 5 به ارث برده و همچنین از یک گیربکس اتوماتیک بهره میبرد.
تیپ۱ با موتور ۱.۴ لیتری و حداقل امکانات. فرمان دوشاخه وجه تمایز آن از تیپ دو است. تیپ ۲ با همان موتور ولی با سیستم مولتیپلکس ، تیپ ۳ باز هم با همان موتور ولی امکانات رفاهی بیشتر، تیپ ۴ که امکانات رفاهیاش را از تیپ ۲ و موتور خود را از تیپ ۵ به ارث برده و همچنین از یک گیربکس اتوماتیک بهره میبرد. در آخر هم تیپ پنج و شش که تیپ پنج با موتور ۱.۶ لیتری ۱۱۰اسبی و گیربکس دستی یکی از جذابترین هاچبکهای بازار داخل به شمار میرود، تیپ شش هم با موتوری مشابه ولی با گیربکس اتوماتیک برای کسانی که از گرفتن کلاچ در ترافیک شهری خسته شدهاند مناسب است.
تیپ چهار درحقیقت تیپ ششی است که در بخش امکانات خساست به خرج داده است. موتور آن همان موتور tu5 با قدرت ۱۱۰ اسب و گشتاور ۱۴۲ نیوتنمتر در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه است که با گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک AL4 کوپل شده و میتواند طبق اعلام کارخانه، شتاب ۱۱.۴ ثانیهای را ثبت کند. (اگر بتواند!) تیپ ۴ امکانات رفاهی کمی دارد و کولر آن به صورت دستی تنظیم میشود؛ ولی ترمزهای آن برخلاف تیپ دو دیسکی است.